MENU

Jaké existují druhy designu

Co je to design s pevnou šířkou

layout webdesignu s pevnou šířkou Design webové stránky, který má pevnou šířku a mění se jen výška stránky podle množství obsahu. Stejně se zobrazuje na všech monitorech bez ohledu na to, jaké mají rozlišení. Designy s pevnou šířkou se většinou optimalizují tak, aby na monitorech o rozlišení 1024px se zobrazoval veškerý obsah stránek, aniž by návštěvník musel používat posun do stran. Většinou je to řešeno tak, že se nezobrazuje posuvník dole v okně internetového prohlížeče v případě monitoru 1024px. Design webu, na který se právě díváte, nemá pevnou šířku, ale je responzivní.

U větších šířek monitorů (1280px, 1600px, 1900px …) se obsah většinou zarovná na střed. Vzniklý prostor po stranách se dá vyplnit nějakými obrázky apod.

I u designu s pevnou šířkou je možné navíc zvolit design pro telefony. K přechodu do varianty pro telefony dochází skokově. Více se dočtete v části Design pro telefony. Pochpitelně to nevylučuje ani variantu pro tisk.       

Co znamená responzivní design

layout webdesignu responzivní Responzivní design je takový design, který se plynně přizpůsobuje velikosti okna internetového prohlížeče. Web, na který se právě díváte, má responzivní design.

V dnešní době je responzivní design poměrně častý požadavek investorů při tvorbě nového webu. A to především díky tomu, že internetoví návštěvníci dnes používají monitory s různým rozlišením. Od telefonů, přes tablety, až po obrovské monitory stolních počítačů. Dříve drtivá většina návštěvníků používala běžné PC s monitory o šířce 1024px, menší skupina návštěvníků starší monitory 800px a minimum návštěv webu přicházelo z telefonů o šířkách displeje kolem 450px. To již dnes dávno neplatí.

Dnes ohromné množství lidí navštěvuje webové stránky z telefonů s nepřeberným množstvím druhů rozlišení monitorů. To už vůbec nemluvě o obrovském rozmachu tabletů, které vyplňují mezeru mezi telefony a klasickými počítači. I návštěvníci ze standardních počítačů dnes používají značné množství druhů rozlišení obrazovek.

Na jakou šířku monitoru tedy optimalizovat své webové stránky? A co takhle, že by se web přizpůsobil šířce monitoru! K tomu právě slouží responzivita. Takový dobře provedený responzivní design je přátelský k internetovým návštěvníkům, jelikož se přizpůsobuje návštěvníkovi (velikosti jeho okna prohlížeče) a ne, že se návštěvník bude muset přizpůsobovat webovým stránkám.

Zdá se to jako naprosto dokonalé řešení, tak v čem je háček, napadne leckoho. Dělat responzivní design je docela pracné pro tvůrce webu. Tvůrce musí při návrhu i realizaci myslet na mnoho eventualit (jak se tento prvek zachová při této šířce...), což je daleko náročnější v porovnání s designem o pevné šířce, a to se logicky promítá i do ceny prací. Dalším faktorem je to, že zdaleka ne každý webdesigner dokáže udělat kvalitní responzivní web. Značná poptávka po responzivitě, která převyšuje nabídku schopných webdesignerů, také cenu zrovna nesnižuje.

Proč mít design pro telefony

layout webdesignu pro telefony Varianta zobrazení pro mobilní telefony je něco jiného, než responzivní design. Řada telefonů má opravdu miniaturní monitory, a proto je dobré telefonům nabídnout zmenšené provedení „velkých“ webových stránek. Obsah se sice může používat stejný (někdy se vynechávají animace apod.), ale s ohledem na předpokládané ovládání prstem, na místo kurzoru myši.

Pro internetového návštěvníka přicházejícího z počítače s ovládáním pomocí počítačové myši, není nic složitého kliknout na malé tlačítko v menu. Totéž se ovšem stává problémem pro návštěvníka na malém monitoru telefonu, který se snaží kliknout na malinké tlačítko relativně velikým prstem.

Proto existují varianty webových stránek optimalizované pro telefony. Aby řešili nejen jinou šířku monitoru (to řeší i responzivní design), ale také, aby řešili odlišné ovládání používané na telefonech.     

Co znamená adaptivní design

Pro úplnost ještě uvedu, co znamená tento termín. Adaptivní i responzivní designy se oba přizpůsobují velikosti rozlišení monitoru. Rozdíl v nich je ten, že adaptivní má vlastně pevné šířky, ale nemá jen jednu šířku (optimalizovanou např. na 1024px), ale má jich více. Responzivní se mění zcela plynule (byť i on může v hraničních bodech provádět skokovou změnu), kdežto adaptivní se mění jen při určité hranici šířky okna prohlížeče.      

Přizpůsobení pro tisk

Varianty obsahu webových stránek přizpůsobené pro tisk, jsou trochu něco jiného, než předešlé části. Jde o nastavení zobrazení obsahu stránek pouze v případě tisku. Většinou se jedná o to, že tvůrce takto optimalizovaného webu skryje během tisku nadbytečnou grafiku stejně tak, jako některé části, které považuje za neúčelné je tisknout. Často se skrývají animace, menu (jako tištěné nebude funkční), barva hypertextových odkazů v textu apod.

Někdy se na přizpůsobení pro tisk zapomíná, což může být leckdy na škodu. Dvojnásob to platí u webů s užitečným obsahem. Někteří návštěvníci si rádi vytisknou obsah webu, který je zaujal, a pokud jim váš web bude šetřit náklady na tisk, budou za to vděčni.      

Pokud nevíte, neváhejte se zeptat

© HelpMark | Tomáš Herout | Tel: +420 739 719 548