MENU

Jak se rodí web

Dobrý web se nerodí snadno. Ale netřeba se bát. Zde se dočtete čtyři fáze vývoje webu. Fáze jsem pojmenoval:

  • námluvy
  • objevování
  • sestěhování
  • ať ostatní závidí

První fáze – NÁMLUVY

Touha, potřeba, hledání, tápání, objevování, nejistota, nervozita, vzrušení ...

  • Jak zjistit kdo je ten pravý?
  • Jak na to jít nejlépe?
  • Co to bude stát ?
  • Kolik na to bude potřeba času?
  • ...

Na počátku je vždy více otázek, než odpovědí. Pokusím se dát Vám zde odpovědi alespoň na ty základní.

Kdo je ten pravý?

Webové stránky dělají různí lidé s různým přístupem. Nelze obecně říci „to je ten pravý pro každého“. Ale určitá poučka přeci jen platí. Ten pravý je ten, který to dělá PRO VÁS.

Jak na to jít nejlépe?

Držet se zdravého rozumu! Jestliže máte od nových webových stránek nějaká očekávání, tak k jejich přípravě přistupujte odhodlaně a vyžadujete to samé i od svého partnera – realizátora tvorby webových stránek. Z malého zájmu vznikají webové stránky o které návštěvníci mají malý zájem. Je to logické.

Co to bude stát?

Čím větší očekávání, tím větší investice. Jsou webové stránky, do kterých zainvestujete velmi málo. Takových webových stránek je spousta a majitelé se patrně drží hesla: „není třeba uspět, stačí se účastnit“. Proti vkusu žádný dišputát. Já osobně se vždy snažím uspět, protože pouhá účast bez efektu se mi jeví jako mrhání penězi, časem a energií. Cena by ale měla odpovídat výsledkům a požadavkům.

Někteří lidé mají tendenci považovat vystavenou fakturu za jedinou investici. POZOR! Není tomu tak vždy. Mohlo by se Vám snadno stát, že když objednáte zaplatíte „polotovar“, tak budete muset investovat například Váš čas a invenci do dokončení. Více se dozvíte níže v tomto článku.

Kolik na to bude potřeba času?

To bude záležet na množství a náročnosti požadavků a volných kapacitách dodavatele. Pokud využijete projektového manažera, pak časy výrazně zkrátíte. Jen pro hrubou představu:

maximálně 1 týden na projektový návrh webových stránek, který stanoví požadavky a rozsah prací

1 až 2 týdny pro práci grafika (dobrá grafika je především dobrý nápad, dobré nápady nechodí na povel)

1 až 3 týdny na práci kodéra podle toho kolik máte požadavků na funkčnost (katalog výrobků, e-shop …)

2 až 6 týdnů na testování naplnění obsahem před spuštěním, přičemž opět záleží na rozsahu. U e-shopu to může být i výrazně déle, než 6 týdnů. Obsah ale není nikdy definitivně hotový, vždyť web je místem pro zveřejňování stále čerstvého obsahu.

Druhá fáze – OBJEVOVÁNÍ

Máme vybraného partnera (dovatele), měla by být jasná i investice a potřebný čas. Proto hurá do práce.

Projektový manažer

Na začátku každé práce by měl být někdo, kdo bude odpovědný za výsledek. Dnes je moderní říkat mu manažer. Říkat mu můžete jak chcete, ale jeho role je velice zásadní. Pokud za koordinaci tvorby nebude odpovědná jedna osoba, riziko maléru je obrovské. Manažer projektu by měl brát ještě „nenarozené“ webové stránky jako vlastního potomka. Navíc pochopitelně musí umět řídit projekt a pokud rozumí práci členů týmu, tak jen dobře. Dobrý dodavatel Vám nabídne projektového manažera, který Vám pomůže objevit a sepsat požadavky, kladené na rodící se webové stránky. Tím vznikne projektový návrh webových stránek.

Grafik

Web je něco, s čím se objevíte na veřejnosti. Proto by měl vypadat tak, aby se k Vám hodil, reprezentoval Vás a vy z něj měli dobrý pocit. Abychom toho dosáhli, pozveme grafika (webdesignera), aby nám něco takového vytvořil. Grafik bude potřebovat vědět, jaký je cíl webových stránek, pro jaké cílové skupiny jsou určené, jaký bude rozsah obsahu, jaká bude logika navigace a další otázky. Pokud máte projektového manažera, pak je to naprostá maličkost, protože většinu dodá on z jím vytvořeného projektového návrhu. Grafik Vám pak dodá návrh. Pokud je to co jste požadovali, tak můžeme jít dál.

Kodér

Je to člověk, který z grafického návrhu udělá fungující webové stránky. To znamená, že se zobrazí stejně jako schválený grafický návrh, ale navíc to všechno funguje na internetu. Také kodér než začne pracovat bude mít spoustu dotazů a pro laika ještě méně srozumitelných než grafik, protože kodér se živí tím, že umí psát tak, aby tomu rozuměli počítače. Pokud máte projektového manažera nemusíte se tím zabývat, je to jeho starost. Pokud projektového manažera nemáte, tak máte o starost navíc.

Třetí fáze – SESTĚHOVÁNÍ

Web „žije“, respektive funguje a vypadá tak, jak jste chtěli (pokud tedy proběhlo všechno jak má). Než si jej nastěhujete domů, respektive na Vaši doménu, bude ho třeba řádně otestovat, aby Vám neudělal ostudu a vložit do něj to nejdůležitější. Tedy obsah. Zatím máte, věřím, hezkou obálku. Krása, půvab a originalita jistě upoutá pozornost na první pohled, ale běda jak se ukáže, že to uvnitř nestojí za nic. Zájem obdivovatelů začne rychle upadat a zástupy se rozprchnou. Aby se to nestalo je vhodné obrátit se na copywritera.

Copywriter

Copywriter (ten dobrý) je osoba, která umí obsahem zaujmout návštěvníka a konvertovat jej. Dobrý obchodník Vás umí „ukecat“ a webové stránky by měly umět totéž. Pokud návštěvníka nepřesvědčí obsah webových stránek, bylo Vaše úsilí zbytečné. Dobrý copywriter je jako dobrý obchodník v internetu. Umí vytvořit takový obsah, který přesvědčí.

Čtvrtá fáze – AŤ OSTATNÍ ZÁVIDÍ

Web funguje, má obsah, Vám se líbí. Ale nedělali jste to pouze pro svůj dobrý pocit. Chcete tu krásu ukázat všem ostatním, protože to je hlavní účel. Jak se webové stánky zviditelní?

SEO specialista

Není to mýtická bytost, ani něco mezi čarodějem a démonem. Je to člověk, který ví, jak zviditelnit Vaše webové stránky a přivést na ně návštěvníky, ze kterých se mohou stát Vaši zákazníci. Metody používá různé. Např. zařídí vhodné zpětné odkazy na Vaše webové stránky, optimalizuje titulky a popisy webu a mnoho dalšího.

Pokud nevíte, neváhejte se zeptat

© HelpMark | Tomáš Herout | Tel: +420 739 719 548 

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom od vás měli zpětnou vazbu.