Jak označit odkaz pro sledování v Google Analytics
Proč označovat odkazy
Označování odkazů, směřující na vaše webové stránky, které vložíte kamkoli (např. do PPC jako je Sklik, Facebook, newsletter...), vám fantasticky zpřehlední statistiky návštěvnosti Google Analytics. Vyhodnocování statistik s kvalitně označenými odkazy je pak příjemná a rychlá práce. Nejen že se dozvíte, kolik návštěvníků kliklo na konkrétní odkaz, ale můžete zjistit i to, kteří z jich splnili cíl (pokud máte nastavené cíle).
Jak označování odkazů funguje
Za běžný odkaz (např. http://www.domena.cz/stranka) se vloží speciální znaky, které sice nemají vliv na funkčnost odkazu, ale měřící kód Google Analytics, který se nachází na vašich stránkách, těmto znakům rozumí a vyčte z nich např.
- do jaké skupiny ve statistice má návštěvníka zařadit, což zjistí z „Název kampaně",
- na kterém místě byl odkaz umístěn (např. v e-mailu), což zjistí ze „Zdroj kampaně",
- jaké médium návštěvník použil (ppc, mail...), což zjistí z „Médium kampaně",
případně další informace.
Generátor označování odkazů (urlbuilder)
Abyste se nemuseli učit něčemu dalšímu, připravili jsme pro vás srozumitelný nástroj, který vám vygeneruje URL adresu pro Google Analytics. Pole označená hvězdičkou jsou povinná. Při psaní názvů (neplatí pro první pole „URL") se raději omezte jen na písmena, číslice, pomlčky a podtržítka. Zakázány jsou mezery (nahraďte je třeba pomlčkami), lomítka a nedoporučujeme používat ani diakritiku. Po vygenerování adresy ji otestujte tím, že ji vložíte do adresního řádku internetového prohlížeče, kliknete na [Enter] a měla by se zobrazit stránka, kterou jste zamýšleli. Druhý den by vaše návštěvnost měla být vidět i ve statistikách GA v části [Akvizice] » [Kampaně] » [Všechny kampaně] (pokud nemáte nastaven nějaký filtr). Vygenerovanou a otestovanou adresu můžete vložit tam, kam vkládáte odkazy (do pole v Sklik, do generátoru newsletteru...), případně ručně vložit do HTML značky <a>.
Popis jednotlivých částí označené URL
URL adresa
Funkční adresa směřující jako odkaz na požadovanou stránku. Může mít tvar
http://www.domena.cz/stranka
Nejlepší způsob získání URL adresy je otevřít si stránku v internetovém prohlížeči a zkopírovat adresu pomocí kláves [Ctrl] + [C] v adresním řádku nahoře a vložit do zdejšího pole [URL] pomocí kláves [Ctrl] + [V].
Název kampaně
Pod zvoleným názvem se budou návštěvy vašeho webu zobrazovat v Google Analytics v části [Akvizice] » [Kampaně] » [Všechny kampaně]. Já osobně volím název kampaně podle jejího účelu, např. propagace konkrétní služby, produktu apod. To zda návštěvníci přišli z Googlu, nebo Seznamu, z jaké konkrétní služby apod. se rozdělí v dalším označování.
Zdroj kampaně
Tato část slouží právě pro rozlišení, odkud návštěvníci přicházeli v rámci naplánované a pojmenované kampaně. Tedy např. zda přicházeli z Googlu, Seznamu, Facebooku, mailingu apod. V Google Analytics je pak možné po editaci „Názvu kampaně" snadno porovnat efektivitu jednotlivých zdrojů návštěvnosti.
Médium kampaně
Někdy mohou návštěvníci přicházející z jednoho zdroje použít více druhů médií. Např. z Facebooku mohou návštěvníci přicházet jak z neplacených článků, tak i z reklam. Pak je užitečné rozlišovat, jaké médium bylo úspěšnější.
Dotaz kampaně
Jedná se o nepovinné pole, na rozdíl od všech předchozích. Dá se použít k dalšímu rozlišování, pokud by to bylo k něčemu užitečné. Ten, kdo netuší k čemu jej použít, by ho vyplňoval zbytečně.
Obsah kampaně
Další nepovinné pole používané pro případ, že nepostačuje výše popsané rozlišování.