Správné vkládání textu do Joomla
Dále se dočtete, jak vložit text obsahu v CMS Joomla, jak jej správně kopírovat z MS Wordu, tvořit správně strukturované nadpisy, něco o odstavcích jak a proč dělat uspořádané a neuspořádané seznamy a jak je to se zvýrazňováním textu.
CMS redakční systémy používají ke vkládání obsahu tzv. WYSIWIG editory. V Joomle se používají různé druhy těchto editorů, ale nejpoužívanější jsou:
Ilustrativní obrázky se mohou lišit, protože každý editor může být nastaven trochu jinak (např. zakázané některé funkce apod.).
Problematika kopírování textu z MS Wordu
Texty je daleko pohodlnější vytvářet v textovém editoru např. MS Word, OpenOffice atd., než přímo ve WYSIWIG editoru. Je to logické a pochopitelné, ale při kopírování (kopírováním pomocí kláves CTRL+C a vložení CTRL+V) dochází k vložení i nežádoucího kódu (vložené styly), který sice není na první pohled vidět, ale zbytečně zvětšuje velikost kódu webové stránky a má negativní vliv na SEO a tím i na návštěvnost webových stránek.
Řešení vkládání textu z MS Wordu s ohledem na SEO
Nejpoužívanějším řešením, je využít tlačítko „vložit jako prostý text" (viz obrázky ikon u obou editorů).
Další možností je text ve Wordu nejprve uložit jako „Prostý text" (.txt). Tím se text oprostí od nadbytečného kódu a takový se bez problému dá vložit do WYSIWIG editoru.
Druhy textu na webových stránkách
Text je na webových stránkách určitým způsobem strukturován podobně jako je tomu u tištěného nebo ručně psaného textu. Strukturován je následovně:
- nadpisy – různých úrovní od 1 do 6 podle jejich účelu, více se dočtete zde,
- odstavce – bloky textu, které spolu tématicky souvisí, u webu by odstavce měly být kratší, protože čtení textu z obrazovky více namáhá oči, více se dočtete zde,
- seznamy – uspořádané (1,2, ... a,b ...) a neuspořádané (začínající nějakým symbolem), více se dočtete zde,
- zvýrazňování v textu – za účelem připoutání pozornosti na důležité části textu, více se dočtete zde.
Nadpisy na webových stránkách
Úloha nadpisů (nejen na webu) je nesmírně důležitá jak z pohledu SEO, tak i pro upoutání pozornosti návštěvníků. Nadpisy se od ostatního textu graficky odlišují, ale to by mělo být prováděno zvláštním souborem tzv. CSS. Při tvorbě obsahu (pokud dbáme na SEO) bychom měli pouze:
-
označit pomocí myši daný řádek s textem (budoucí nadpis),
- zvolit příslušný druh nadpisu – viz obrázek,
- pokud chcete pokračovat dalším textem, tak umístěte kurzor na konec nadpisu, stiskněte klávesu ENTER, tím se ukončí se nadpis a vytvoří se nový odstavec textu.
Struktura nadpisů by měla být následující:
- nadpis 1. úrovně pouze jeden jediný na dané stránce, protože je to hlavní nadpis stránky a měl by co nejpřesněji vystihovat obsah této stránky (měl by obsahovat také klíčová slova webové stránky pro zlepšení SEO),
- nadpisy 2. úrovně mají vystihnout obsah následujících odstavců, přičemž počet nadpisů 2. úrovně není nijak limitován. Text nadpisu by měl co nejvěrněji vystihnout obsah pod ním,
- nadpisy 3. úrovně tvoří podskupinu nadpisů 2. úrovně, proto je chyba, pokud není dodržena posloupnost nadpisů (1;2;3 ...). Z pohledu SEO to vyhledávače berou jako špatně strukturovaný obsah a považují jej za méně kvalitní v porovnání se srovnatelným obsahem na jiném dobře strukturovaném webu,
- u nadpisů další úrovně (4,5,6) platí totéž co o nadpisech druhé a třetí úrovně.
Odstavce textu webových stránek
Nový odstavec vznikne vždy, když stisknete klávesu ENTER. Mezi jednotlivými odstavci se zpravidla vytváří určitá mezera pro vizuální oddělení odstavců. Jeho velikost se určuje v samostatném CSS souboru, kde se dá také upravit. Pokud chcete provést pouze ukončení řádku, tak stiskněte současně klávesy SHIFT a ENTER. Tím se text pouze zalomí, ale nevytvoří se nový odstavec.
Odstavce na webu by měly být kratší, než u tištěných textů s ohledem na obtížnější čtení z obrazovky a měly by se týkat jednoho tématu.
Tvorba seznamů – uspořádané a neuspořádané seznamy
Seznamy bývají stručnější a přehlednější forma sdělení důležitých informací. Proto jsou návštěvníky webu často pozitivně vítány.
- Uspořádaný seznam udává pořadí jednotlivé položky ať již čísly, nebo písmeny. Hodí se tam, kde je pořadí žádoucí a má nějakou vypovídající hodnotu (za prvé, za druhé ...)
- Neuspořádaný seznam se používá v případech, kdy u obsahu není žádoucí stanovovat pořadí.
Seznam vytvoříme tak, že označíme daný text, nebo umístíme kurzor na místo kam text budeme psát a klikneme na ikonu viz. obrázek. Stisknutím klávesy ENTER vytvoříme novou položku seznamu. Pokud chceme pouze ukončit řádek (nevytvořit další položku), tak stiskneme současně klávesy SHIFT a ENTER a text se pouze zalomí.
Seznamy mají také svou strukturu, takže je možné vytvořit seznam vložený do seznamu:
- Toto je první položka prvního seznamu vytvořená dle návodu výše.
- pomocí ENTER a následně kliknutím na TABULÁTOR se vytvořila první položka podseznamu
-
Toto je druhá položka prvního seznamu, zpět na první seznam se dostanete pomocí ikony, kterou vidíte jako druhou ikona na obrázku vpravo.
Vzhled symbolů neuspořádaných seznamů lze určit v externím souboru CSS.
Zvýrazňování v textu – upoutání pozornosti návštěvníka a zlepšení SEO
Zvýrazňování klíčových částí textu je poměrně efektivní metoda, jak:
- upoutat pozornost návštěvníka, který potřebuje zjistit klíčové informace rychle,
- zlepšit orientaci v textu,
- vyzdvihnout některá klíčová slova pro vyhledávače z pohledu SEO.
POZOR! Nepřežeňte to se zvýrazňováním. Pokud zvýrazníte vše (nebo většinu), tak nejen nedosáhnete požadovaného výsledku, ale nepomůže to SEO (vyhledávače to budou brát jako snahu o obelstění) a návštěvníka to může odradit.