MENU

Co je to cookie

Někdy si webové stránky potřebují uložit určitá data na počítač návštěvníka. Příklady:

  • U e-shopu bývá k „naházení“ zboží do „košíku“ využíváno právě cookie.
  • Dalším příkladem použité cookie je přihlášení se k webu. Po přihlášení (ověření jména a hesla) si server (ten, který odesílá stránky) uloží do počítače návštěvníka malý textový soubor cookie, do kterého si zapíše fakt, že se registrovaný přihlásil. Pak už návštěvníka neobtěžuje s nutností se přihlašovat při načtení každé stránky.
  • Může také zaznamenat, že jste už web navštívili a neobtěžovat vás na každé stránce stále stejným okénkem s upozorněním.
  • Cookie se používá často i k marketingovým účelům. Pokud např. vstoupíte na web prostřednictvím nějaké reklamní kampaně (třeba PPC), tak si vás server může pomocí cookie označit a měřit vaše chování na webu za účelem zjištění nákupního chování, případně vám nabízet i jiné reklamy určené pro návštěvníky, kteří již projevili zájem (tzv. remarketing).
  • Dalším marketingovým fíglem, který používá třeba Facebook, je zjišťování chování návštěvníků i na jiných doménách (webech) za účelem nabízení reklam na stejné nebo obdobné zboží. I k tomu se používají cookie.

Co cookie obsahuje za informace

Jak taková cookie vypadá. Jedná se o textový soubor uložený ve vašem počítači. Je v něm napsáno:

  1. Jméno – určuje si ho tvůrce, aby jednotlivá cookie odlišil
  2. Hodnota – tam se právě vloží tvůrce to, co potřebuje uložit
  3. Doména, pro kterou je určena
  4. Cesta za doménou např. /onas.html
  5. Kdy bude expirovat (smaže se)
  6. Zda je i pro verze bez a s šifrováním (http nebo https)

Může nám cookie uškodit?

Nikdy neříkejte nikdy, ale v zásadě neškodí. Každé ukládání informací však v sobě může nést určitá rizika. Mohlo by se stát, že partner, se kterým sdílíte jeden počítač, právě i díky cookie zjistí, co jste si házeli do košíku, co jste hledali atd. To ale není riziko pouze cookie, nýbrž počítače a počítačových sítí obecně. Nežádoucí informace se dají zjistit i z historie prohlížení, sledování datových toků… Prasknout na vás něco může i bez počítače.

Je pravda, že za účelem marketingu se pomocí cookie sbírá a analyzuje nemalé množství dat. Ta data jsou ale relativně anonymní. Není tedy u nich napsáno „Jan Novák z Letné, 4. patro, druhé dveře vlevo si chtěl koupit holící strojek v e-shopu XY, ale nelíbila se mu cena.“ Tak to nefunguje. Sbírají se statistické údaje a vyjadřují se v číselných hodnotách a procentech. Něco jiného je však účet u Google, Facebook atd. Tam se data opravdu sbírají o konkrétních uživatelích (personifikují se), ale ne pouze pomocí cookie, na to byl jen tato technologie byla krátká.

Můžu neukládat cookie do počítače?

MŮŽETE! Stačí si spustit anonymní okno prohlížeče, a nejen že nebudou dlouhodobě ukládána cookie, ale neuloží se ani historie prohlížení. U internetového prohlížeče Chrome stačí stisknout klávesy [Ctrl] + [Shift] + [N] a jste v anonymním prohlížeči.

Další možností je promazání cookie. To umožňuje prakticky každý internetový prohlížeč. Návod na promazání najdete zde.

Pokud by vás to zajímalo, tak zákon, který upravuje používání cookie je zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích konkrétně § 89.

Pokud nevíte, neváhejte se zeptat

© HelpMark | Tomáš Herout | Tel: +420 739 719 548