MENU

Co je to frontend

Termín frontend se v oblasti webových stránek používá pro označení toho, co je určeno pro návštěvníky webu. Termínem frontend je myšleno, že se jedná o tzv. přední část webu. Proč přední? Protože moderní webové stránky mívají také jakousi zadní část (nebo technickou, chcete-li). Této zadní části se říká backend a slouží po správu frontend části webu. Více se o backend dozvíte zde.

Co je důležité u frontend

Je třeba si při návrhu frontendu uvědomit, že ho budou používat i lidé, kteří jej uvidí poprvé. Málokdo by chtěl zpochybnit, že vzhled (design) má zásadní vliv na vnímání nás lidí. Designově krásné stránky návštěvníka jistě potěší a pomohou tak ke splnění cílů webu. Vzhled (a jiné okolnosti) však rozhodně nesmí mít negativní vliv na funkčnost frontendu.

Následně se pokusím výstižně popsat nejdůležitější faktory úspěšného frontend:

  1. Rychlost načítání webových stránek – málokdo bude v dnešní době čekat třeba 5 až 8 vteřin, než se mu načte stránka. V případě pomalého načítání je zbytečné řešit cokoli dalšího. Takový web je odsouzen k neúspěchu, byť by byl sebekrásnější a plný úžasného obsahu. Pokud se stránky návštěvníkům nenačtou dostatečně rychle, tak je vše ztraceno.
  2. Zobrazování na většině prohlížečůinternetové prohlížeče různě zobrazují stejné webové stránky. Dobrý frontend se musí zobrazovat korektně na drtivě většině internetových prohlížečů, aby se uživatelům některých prohlížečů nestávalo, že se na web nepodívají. Internetu již existuje určitou dobu a bylo by velice nákladné optimalizovat frontend i na prohlížeče, které tu byly v dobách vzniku internetu. Z toho důvodu se weby optimalizují na ty prohlížeče, které v dnešní době používá např. více jak 0,5% návštěvníků. 
  3. Logická navigace – navigace musí být intuitivní a musí ji zvládnout i člověk, který stránky vidí poprvé. Čím více komplikací v navigaci, tím vyšší procento neúspěchu. Nejde jen např. o grafické ztvárnění tlačítek, ale také jejich umístění, logika a v neposlední řadě i použité texty případně symboly. Memu by nemělo být jediným navigačním prvkem na webu. Velice důležité jsou i odkazy uvnitř textů, tabulek… K navigaci lze používat i vyhledávání uvnitř webu, odkazy na podobné články, drobečkovou navigaci, štítky apod.
  4. Dobře strukturovaný a přehledný obsah – nezáleží pouze na kvalitě sdělení. Záleží i na tom, zda přesvědčíte návštěvníka, aby věnoval svůj čas sledováním vašeho sdělení (textům, obrázkům, videím…). Pokud je např. na první pohled zřejmé, co jsou nadpisy a jakou mají strukturu (úroveň podnadpisů), tak tím posílíte důvěru návštěvníka ve váš web a návštěvník se možná rozhodne věnovat svůj čas čtení vašich textů, sledování videí…
  5. Obsah přínosný cílové skupině – na internetu je spousta webů, ale ne zase tolik, kolik jich má užitečný obsah. Pokud váš obsah bude pro vaši cílovou skupinu užitečný, tak se váš web stane populární a často odkazovaný. Tím přivedete další návštěvníky a vylepšíte i svou pozici ve výsledcích vyhledávání u vyhledávačů (Seznam, Google…).
  6. Přátelské chování na různých zařízeních – není to sice důležitější než kvalitní obsah, ale frontend přizpůsobený telefonům, tabletům, PC i velkoplošným televizím je určitě pozitivum pro návštěvníky i vyhledávače. Jestliže se třeba stránky restaurace špatně zobrazují na telefonech (pomalu se načítají, špatně se na nich naviguje…), tak majitel restaurace může díky svému webu poslat zbytečně řadu zákazníků ke konkurenci.  

Nejčastější chyby při návrhu frontend

  1. Když investor „ušetří“ na důkladném naplánování. Bez plánování je možné začít dříve na webu pracovat. Dříve ale také projekt webu může skončit nezdarem. Taková „úspora“ vede k tomu, že plánování se bude muset ujmout grafik, který pravděpodobně nebude mít dostatek informací. Až se projekt přesune ke kodérům a programátorům, tak ti zopakují zoufalou snahu grafika o eliminaci škod způsobených nevytvořením plánu. V okamžiku, kdy se web začne plnit obsahem, pak se teprve naplno začnou projevovat chyby způsobené absencí plánování. Oprava chyb bude daleko nákladnější, než by bylo plánování. V lepším případě se realizace projektu výrazně prodraží. V horším případě se realizátoři projektu spokojí s ponecháním fatálních chyb z důvodu, aby nebyl překročen rozpočet. Tyto weby s největší pravděpodobnost budou v konečném důsledku nejdražší. Nevydělají totiž ani tolik, kolik se do nich investovalo, a naopak mohou ještě poškodit toho, komu měly pomáhat.
  2. Špatné určení cílů, případně nerespektování cílů – poměrně častým jevem je, že cílem webu má být prodej zboží nebo služeb. Na tento cíl se ale „zapomene“ během realizace projektu. Výsledkem je frontend, který plní ego investora, grafika případně programátora. Avšak potenciálnímu zákazníkovi se stránky třeba vůbec nenačtou. Pokud načtou, tak mu tam vyskočí okno s nabídkou něčeho, co návštěvník nechce, ale toto okno se na telefonu nedá zavřít. Jestliže se návštěvník nakonec přeci jen dostane přes vyskakovací okno, tak v navigaci nemůže najít to, co hledá, protože menu je sice krásné, ale nesrozumitelné pro toho, kdo web nezná. Pokud to i přesto návštěvník nevzdá a svůj produkt najde, tak ještě nemá vyhráno. Musí leckdy pracně zjišťovat, jak se ke svému vydobytému produktu dostat. Takovéto případy bohužel nejsou zdaleka ojedinělé, internet jimi přetéká. Je pravda, že původní cíl webu splní jen ti nejhouževnatější návštěvníci, ale bude jich hodně málo. Z mnoha webů se nakonec stane jen plnění ega jejich tvůrců a investorů, jelikož si buď cíle neurčí, nebo určí, ale ignorují v průběhu realizace. 

Pokud nevíte, neváhejte se zeptat

© HelpMark | Tomáš Herout | Tel: +420 739 719 548