MENU

Co je to HTML a XHTML

HTML a XHTML ukázka kódu Zkratka HTML znamená HyperText Markup Language. Jedná se o značkovací jazyk jehož značky popisují obsah, a to nejen v internetových prohlížečích. Patrně největší výhodou HTML je to, že umožňuje vytvářet odkazy. Používá se při tvorbě webových stránek, ale také např. při psaní e-mailů.

Proč značkovací jazyk

Protože pomocí značek (tzv. tagů) se označují části obsahu. Tagy (neboli značky) označují, kde začíná a končí např. odstavec, nadpis určité úrovně, tabulka, řádek tabulky, buňka tabulky, seznam, obrázek, či odkaz. Tagy toho umí ve skutečnosti označit víc, než je zde uvedeno, ale pro vysvětlení pojmu samotného by toto mělo být dostatečné.

Na ilustrativním obrázku můžete vidět ukázku části HTML kódu s barevně odlišeními tagy.

Jaký je rozdíl mezi HTML a XHTML

Oba jazyky jsou v principu shodné. Oba se používají za stejným účelem.

HTML – jazyk, který se používá delší dobu a dělí se na více verzí. Dnes se nejčastěji setkáte s verzí 4.01, která vznikla roku 1999 a v současnosti se vyvíjí a testuje nejnovější verze 5.

XHTML – „mladší bráška" HTML. V základech vychází ze svého „sourozence", ale v některých pravidlech je výrazně přísnější. Vychází totiž ze standardu jazyka XML. V současné době je nejmodernějším hypertextovým značkovacím jazykem a při tvorbě nových webových stránek je pravděpodobné, že budou právě v XHTML jazyce. XHTML se vyskytuje zatím ve dvou variantách, a to XHTML 1.0 striktní a XHTML 1.0 přechodová.

Je možné tvořit obsah bez znalosti HTML (XHTML)?

Ano je to možné a asi málokdo tvoří obsah webu bez použití nějakého nástroje.

Alespoň základní znalost se určitě hodí, ale pro ty kdož neumějí (nebo se jim nechce) psát v HTML jazyce, existují WYSIWIG editory, které za vás HTML jazyk napíší. Více o WYSIWIG editorech se dočtete zde.

Kam dál

Pokud nevíte, neváhejte se zeptat

© HelpMark | Tomáš Herout | Tel: +420 739 719 548 

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom od vás měli zpětnou vazbu.